Beleidsplan

                                         

 

 

                                 Beleidsplan Tennisclub Maasniel 2025-2027

                                         Algemeen Bestuur december 2024

 

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

1. Inleiding

Organisatie, visie en missie

1.1 Het bestuur

1.2 Organogram

1.3 Visie

1.4 Missie

2. Beleid 2025 - 2027

2.1 Financieel beleid

2.2 Beleid Toernooi & Competitiecommissie (TCC)

2.3 Beleid Aciviteitencommissie

2.4 Beleid Jeugdcommissie

2.5 Beleid Barcommissie

2.6 Beleid Beheercommissie

2.7 Beleid Sponsorcommissie

 

1.   Inleiding

 

Bij Tennisclub Maasniel gaan veel activiteiten zoals ze al jaren gaan. Het bestuur en commissies zijn bezig met de dagdagelijkse activiteiten en met het organiseren en uitvoeren van de jaarlijks terugkerende activiteiten. Veel zaken gaan goed binnen de vereniging: het tennis- en padelpark ligt er prima bij. De tennisbanen zijn vernieuwd, idem de ledverlichting en er zijn 2 padelbanen aangelegd. Het lukt nog steeds, zij het met moeite, om voldoende vrijwilligers te vinden voor de diverse werkzaamheden. Ook is er veel sportieve, onderlinge gezelligheid tussen de leden.

 

 

Het bestuur heeft wederom besloten een beleidsplan te gaan maken voor de komende 3 jaar. Doel van dit beleidsplan is enerzijds om meer structuur aan te brengen in het verenigingsbeleid. Hierdoor ontstaat er voor bestuur, commissies en leden meer duidelijkheid over wie wat doet en wie waar verantwoordelijk voor is. Anderzijds is dit beleidsplan bedoeld om de continuïteit voor Tennisclub Maasniel te waarborgen. Nadenken over, en vastleggen van de onderwerpen die relevant zijn voor een gezonde en gezellige tennisclub in de toekomst, geeft vorm en inhoud aan de jaarlijkse activiteiten van nu.

 

Organisatie, visie en missie

1.1  Het Bestuur

Het Algemeen Bestuur draagt zorg voor:

  1. Beoordelen van de beleidsvoorstellen, die worden voorgelegd vanuit de diverse commissies.
  2. Beoordelen van de door het Dagelijks Bestuur geformuleerde beleidsvoorstellen, waarna vaststelling van het beleid.
  3. Commissievoorzitters zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het m.b.t. hun commissie vastgestelde beleid.

 

Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor:

  1. Verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen het door het Algemeen Bestuur vastgestelde en door de Algemene Ledenvergadering goedgekeurde beleidslijnen.
  2. Het structureren van de geïnventariseerde beleidsvoorstellen vanuit de commissies, en het formuleren van een algemeen beleid, welke ter vaststelling wordt voorgelegd aan het Algemeen Bestuur.
  3. Het coördineren en controleren van het beleid door de diverse commissies.
  4. De leden van het Dagelijks Bestuur zijn ieder verantwoordelijk voor de hen opgedragen specifieke taken.
  5. Het benoemen van ad-hoc werkgroepen.

 

De voorzitter, vicevoorzitter, secretaris en penningmeester vormen samen het Dagelijks Bestuur.

 

Het Algemeen Bestuur bestaat op december 2024 uit de volgende personen:

  • Martin Krabbenborg                            Voorzitter
  • Danny Koopmans                                 Secretaris
  • John Schaeken                                      Penningmeester
  • Vacature                                                Vicevoorzitter
  • Ralph Lankreijer                                   voorzitter Toernooi- en Competitiecommissie
  • Vacature                                                voorzitter Jeugdcommissie
  • Peter Hendriks                                     voorzitter Beheercommissie
  • Frans Gubbels                                      voorzitter Barcommissie
  • Vacature                                                voorzitter Activiteitencommissie
  • Vacature                                                voorzitter Sponsorcommissie

 

De ledenadministratie is in handen van Frans Gubbels.

De jaarvergadering, Algemene Ledenvergadering (ALV), vindt jaarlijks in januari plaats.

1.2  Organogram

                                                             

                                                

1.3   Missie

Tennisclub Maasniel is een gezellige en actieve sportvereniging die voor de sportieve als recreatieve spelers zowel jong en oud de gelegenheid biedt in een veilige, goed georganiseerde en gefaciliteerde omgeving in teamverband te kunnen tennissen of padellen. Daarnaast is het streven financieel gezond te blijven en eventueel anticiperen op een mogelijke rol op maatschappelijk- en sociaal gebied en op duurzaamheid.

Uit de missie blijkt waar we als vereniging voor staan. De missie van Tennisclub Maasniel luidt:

Tennisclub Maasniel is meer dan alleen maar tennissen. De club is van en voor de leden waarbij naast plezier in tennis en padel, gezelligheid en sportiviteit in een veilige omgeving centraal staat

 

1.4 Visie   

De visie geeft ons richting om eventuele kansen in de toekomst te benutten en om bedreigingen tijdig te signaleren en te voorkomen. Onze visie rust op aantal pijlers.

  1. Gezellige vereniging
  2. Actieve vereniging
  3. Financieel gezonde vereniging
  4. Maatschappelijke betrokkenheid en duurzaamheid

Ad 1. Een gezellige vereniging waarbij iedereen, zowel de recreatieve als de prestatieve tennissers, in een veilige omgeving met plezier tennissen en goed gefaciliteerd worden volgens de KNLTB-richtlijnen en gedragsregels van Tennisclub Maasniel.

Ad 2. Een actieve vereniging waarbij voldoende activiteiten georganiseerd worden. In alle categorieën zijn er een of meerdere prestatieteams. Door de aanleg van twee padelbanen groeit het aantal leden weer. Tegelijkertijd willen we bestaande leden behouden en inzetten op het vergroten van de betrokkenheid van ieder lid.

Ad 3. Een financieel gezonde vereniging met een stabiele begroting die ruimte geeft voor investeringen en onverwachte uitgaven in de komende jaren

Ad 4. Maatschappelijke betrokkenheid door ook niet tennis gebonden activiteiten toe te laten op het tennispark. Duurzaamheid door zo veel mogelijk gebruik te maken van nieuwe energiebesparende technieken.

Deze vier pijlers zijn de uitgangspunten voor het te voeren beleid. Beleidsplannen van de commissies en bijbehorende activiteiten worden getoetst aan de deze pijlers.

2.   Beleid 2025 - 2027

Hieronder wordt per paragraaf het beleid omschreven. Het beleid geeft de doelen weer die elke commissie stelt en daarmee een beeld waar de commissie nu en over 3 jaar wil staan.

In de afzonderlijke activiteitenplannen worden de activiteiten omschreven die invulling geven aan het meerjarenbeleid. Jaarlijks worden deze vooraf opgesteld en voorgelegd aan de leden tijdens de ALV. Aan het einde van het jaar wordt gecheckt welke activiteiten gerealiseerd zijn en indien nodig bijgesteld moeten worden voor het daaropvolgende jaar.

Het meerjarenbeleid zal geëvalueerd en besproken worden tijdens de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering.

 

2.1  Financieel beleid

Het financiële beleid van Tennisclub Maasniel is erop gericht om de club financieel gezond te houden. Uitdagingen zijn er zowel aan de opbrengsten als aan de kosten kant. De komende jaren staan in het teken van het behouden van het ledenaantal en het voortzetten van een goede kostenbeheersing. 

Doelen

  • Jaarlijks een sluitende begroting exclusief eventuele subsidies die verstrekt worden door de gemeente.
  • Zicht houden op toekomstige inkomsten en uitgaven aan de hand van mogelijke scenario’s.
  • De komende jaren de contributie minimaal verhogen met een correctie voor de inflatie.

Acties

  • Opstellen van een onderbouwd investeringsplan voor de komende jaren. Hierin twee scenario’s uitwerken. Eentje met subsidies gemeente en eentje behoudend zonder subsidies van de gemeente.
  • Kostenbewustzijn vergroten en verder terugdringen van onnodige uitgaven bij de commissies.
  • Opbouwen van een pot voorzieningen.
  • Onderzoeken of jaarlijks alle subsidiemogelijkheden worden benut.
  • Adviseren en bijsturen van de begrotingen van de afzonderlijke commissies.

 

2.2 Beleid Toernooi & Competitiecommissie (TCC)   

De TCC heeft als commissie de taak om de grote groep recreatieve en prestatieve tennissers en padellers binnen de club te faciliteren. Deze groep leden vormt het hart van de vereniging. Daarnaast zet de TCC jaarlijks de club regionaal op de kaart met een open toernooi.

Hoe willen we dit doel bereiken?

Bovenstaande gebeurt door organisatie van de KNLTB-competities in diverse seizoenen en de organisatie van club- en open toernooien.

Tegelijkertijd zorgen de competitie, het open Regiobanktoernooi en eens in de 4 jaar de Roermondse Kampioenschappen voor bekendheid en contacten in de regio.

Voor de komende jaren stelt de TCC daarom de volgende doelen:

  • De TCC streeft ernaar dat leden die graag deelnemen aan competities ook kunnen deelnemen.

Deelname met zoveel mogelijk teams aan district competities van de KNLTB in het voorjaar en najaar en desgewenst in andere seizoenen.

  • De TCC biedt alle leden de mogelijkheid deel te nemen aan de clubkampioenschappen. Om dit te verwezenlijken worden diverse categorieën aangeboden. De TCC zal jeugdleden vanaf 15 jaar de gelegenheid geven mee te doen aan de clubkampioenschappen van de senioren met het doel om de overgang naar het seniorlidmaatschap te vergemakkelijken.

(In het jaar dat de Besloten Roermondse Kampioenschappen op onze club plaatsvinden worden geen clubkampioenschappen georganiseerd.) 

  • De TCC zal jaarlijks een open toernooi organiseren waarbij sfeer, gezelligheid maar zeker ook het wedstrijdelement de boventoon voeren. Hierbij wordt gestreefd naar een maximaal aantal deelnemers waarbij er een goede mix is tussen eigen leden en leden van andere clubs.

 

  • Continuïteit commissie:

In verband met continuïteit is het streven de commissie te laten bestaan uit leden van diverse leeftijden.

 

  • Samenwerking:

De TCC zal voor deze genoemde activiteiten samenwerken met de overige commissies. De TCC is hierin de kartrekker.

 

2.3  Beleid Activiteitencommissie

De Activiteitencommissie is een ad-hoc commissie en zorgt voor de organisatie van activiteiten die gericht zijn op het versterken van de binding tussen de nieuwe leden met de club en met de leden die al langer lid zijn. Daarnaast neemt de AC eventueel ook de taak op zich om niet tennis gerelateerde activiteiten voor de leden te organiseren of te faciliteren.

 

De AC bestaat uit leden die een bijdrage leveren aan het organiseren van een activiteit. Hiervoor hoeft men geen lid te zijn van een commissie.

  • Spontante activiteiten die geïnitieerd worden door de leden zelf en akkoord worden bevonden door het Algemeen Bestuur, worden geborgd binnen de activiteitencommissie.
  • Het Algemeen Bestuur ondersteunt initiatieven van actieve, betrokken leden die zelf een activiteit willen organiseren.

 

2.4  Beleid Jeugdcommissie (JC)

De Jeugdcommissie staat voor het vergroten van het spelplezier van de jeugdleden. Ook wil de JC de betrokkenheid van de jeugdleden en ouders vergroten door het gezamenlijk organiseren van activiteiten die dit bevorderen. Met spelplezier en participatie van ouders wordt de basis gelegd voor een gezonde toekomst van de jeugd binnen Tennisclub Maasniel.

 

Doelen:

  • De komende jaren willen we het aantal jeugdleden zo veel mogelijk behouden. De jaarlijkse uitstroom en doorstroom naar de senioren opgevangen o.a. door elk jaar minimaal een activiteit te organiseren voor de jeugd in nauwe samenwerking met TTA.
  • Stimuleren van alle jeugdleden om deel te nemen aan een competitieteam.
  • Stimuleren dat alle jeugdleden tennislessen volgen.

Vaste activiteiten

Naast de lessen en competities streeft de JC een aantal andere activiteiten te organiseren rondom het tennis en padel

Continuïteit commissie

De commissie moet bij voorkeur bestaan uit minimaal 4 tot 6 leden nagenoeg altijd de ouders van jeugdleden.

 

Samenwerking

  • De JC werkt samen met de Toernooi en Competitiecommissie bij gezamenlijke activiteiten van junioren en senioren en om doorstroom van jeugd naar senior te bevorderen.
  • De JC werkt samen met de andere commissies daar waar dat logisch is.

 

2.5  Beleid Barcommissie

De Barcommissie draagt zorg voor een optimale invulling van de bardiensten en inkoop binnen de club. Daarnaast zorgt zij dat we als vereniging blijven voldoen aan de benodigde kwaliteitseisen van de KNLTB en overige formele wettelijke regelgeving.

 

Doelen:

  • Opbrengst maximalisatie door hanteren van slimme marges en bewuste inkoop
  • De winstmarges handhaven op ongeveer 60%.
  • Het uitvoeren van de bardiensten conform procedure strak blijven handhaven.
  • Inkoopbeleid waar nodig verder optimaliseren.
  • Planning voortzetten met betrekking tot het invullen van de bardiensten, rekening houdend met de wensen van de verschillende commissies en inzetten van vrijwilligers als het per direct nodig is.

  

2.6  Beleid Beheercommissie

De beheercommissie, bestaande uit een team goed samenwerkende vrijwilligers heeft ieder jaar weer de verantwoordelijkheid en de uitdaging om met de aanwezige middelen het park in goede staat van onderhoud te brengen. Zowel het groen rondom, de aankleding, het gebouw, de bijbehorende installaties, de verlichting en natuurlijk de tennis-en padelbanen zelf.

 

Doelen:

  • Optimale bespeelbaarheid van alle banen onder normale omstandigheden.
  • Optimale en economische verlichting van de banen conform afspraken en KNLTB-richtlijnen.
  • Technische staat van de gebouwen en bestrating goed onderhouden conform verenigingseisen.
  • Groenvoorziening optimaliseren met behoud van een positieve uitstraling van onze vereniging en bezoekers.
  • Ondersteuning van alle commissies conform de jaarlijkse afstemming.

 

2.7  Beleid Sponsorcommissie

Sponsorwerving en - behoud heeft als doel om bij te dragen aan financieel gezonde vereniging.

Doelen:

  • Sponsorbijdragen zoveel mogelijk continueren.
  • Gedifferentieerde prijszetting naar (potentiële) sponsoren voortzetten.
  • Verbeteren van de administratieve afhandeling en communicatie met de sponsoren.