Vrijdagavondcompetitie

Vrijdagavondcompetitie: Om de week en 5 speeldagen

De vrijdagavondcompetitie wordt steeds populairder. Hierdoor kan het voor verenigingen lastig zijn om als gevolg van een beperkte baancapaciteit alle spelers op vrijdagavond competitie te laten spelen. Vorig jaar deden we onderzoek naar mogelijke oplossingen. Om de drukte op vrijdagavond te reguleren én toekomstige groei mogelijk te maken zal er met ingang van 2022 tijdens de KNLTB Voorjaarscompetitie op vrijdagavond 'om de week' worden gespeeld.

Wat houdt 'Om de week spelen' op vrijdagavond precies in?

• Teams spelen om de week competitie, de gemengde teams én 8&9 Tennis starten één week eerder dan de reguliere competitie, namelijk op 1 april; de heren- en damesteams starten gelijk met de reguliere competitie op 8 april.
  • Alle teams spelen volledige wedstrijden met een supertiebreak in de 3e set;
  • Ieder team heeft in totaal 5 speeldagen, om de overlap met toernooien en andere activiteiten van de verenigingen zoveel mogelijk te beperken;
  • De totale organisatie voor de VCL op vrijdagavond is daarmee 10 weken (exclusief inhaaldagen). De overige competitiesoorten duren gewoon 7 weken.

Omdat de gemengde teams en de HD/DD teams op verschillende dagen competitie spelen, is het mogelijk om in beide competities uit te komen. Indien de twee competitiesoorten binnen de bandbreedte van 2,00 punten vallen conform de klassenvolgorde dan kan dit zonder dispensatie.